امروزه دنیای تبلیغات با چهار مشکل عمده و اساسی روبه روست:

یک: تولیدکنندگان محصولات بسته بندی شده که بخش قابل توجهی از مشتریان شرکت های تبلیغاتی  هستند، به جای اینکه برای تبلیغ محصول خود هزینه کنند، با هدف بالا بردن میزان فروش، به راه هایی همچون حراج و ارائه بسته های هدیه در ازای خرید بیشتر، متوسل می شوند.در واقع به جای اینکه محصول خود را معرفی کنند و نام آن را بر سر زبان ها بیندازند، با شکستن نرخ و بسنده کردن به سود کمتر راه فروش بیشتر را در پیش می گیرند.زدن چوب حراج به آنچه فروش مطلوبی ندارد، از همه بر می آید؛ ولی کار کسی نیست که جای یک محصول را در قلب مردم باز کند.

دو: در بسیاری از آژانس های تبلیغاتی به ویژه در انگلستان، فرانسه و آمریکا، کسانی به کار مشفول اند که کار تبلیغ را با هنر مدرن در آمیخته اند. از آن جا که این افراد هرگز در زندگی شان حتی یک قلم جنس هم نفروخته اند، کاری ارائه می دهند که گویا قرار است آن را برای بخش مسابقه ی جشنواره کن بفرستند.این عده هیچ تعلق خاطری به محصول مورد نظر ندارند و تصور می کنند مشتری هم نسبت به آن بی توجه است.پس به بیان ویژگی های خاص چیزی که تبلیغش را می کنند نمی پردازند و فقط می خواهند نتیجه کار چشم نواز باشد؛ که البته در بیشتر موارد به این هدف هم نمی رسند.

سه: مشکل بعد وجود آدم هایی است که ذهنشان بیشتر معطوف سودآوری است، نه خلاقیت.این گروه با خیال خام جذب مشتری بیشتر از راه ادغام واحد های تجاری کوچک با شرکت خودشان، پول های کلانی را صرف خرید واحد های کم رونق می کنند.

چهار: آژانس های تبلیغاتی با تکرار اشتباه های قدیمی، پول مشتریانشان را به هدر می دهند.چندی پیش در یک مجله آلمانی به 49 مورد حروف مشکی در زمینه سفید برخوردم.چیزی که تحقیق نشان می دهد کار خواندن متن را مشکل می کند.یک بار که ده ساعت در قطار نشسته بودم، آگهی های تبلیغاتی سه مجله را خواندم و متوجه شدم همه ی آن ها ابتدایی ترین اصل ها را زیر پا گذاشته اند که نشان می دهد طراحانشان هم تازه کارند و هم ناآگاه.
دلایل عدم موفقیت ها چیست؟آیا تبلیغات کاری نیست که افرادی با ذهن کاوشگر جذب آن شوند؟ آیا کسانی که به این کار روی می آورند، با روش های علمی ناآشنا هستند؟ آیا نمی خواهند خود را مکلف به رعایت یک سری نکات بدانند یا فقط نشانه ی بی کفایتی است؟

برگرفته از کتاب اعتراف های یک تبلیغاتچی | 24 دی ماه سال 1398

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of